Mein "Watchdog" (ähnlich dem Ego-Monitor) für aktuelle Themen wirft mir gerade eine Stellenanzeige aus: "Online Community Manager – Wiki-d Digital Agency!" auf Monster.de. Genauso könnte dort aber auch "Social Media Manager" stehen. Die Grenzen sind für mich nicht klar abgesteckt, und je nach Unternehmen gibt es sicherlich viele Überschneidungen. Diese Stellenanzeige ist ein gutes Beispiel und vermittelt Einblicke in Tätigkeiten und Anforderungen, so wie ich sie mir für einen Community oder Social Media Manager vorstelle.

Der Stil der Anzeige ist locker, frisch und unverkrampft. Ganz besonders der Einstieg hat meine Aufmerksamkeit geweckt:

Are you a naturally Social, Tweeting You-Tuber?​

Are you a commercially savvy networker?​

Do you know how to utilise a range of social media tools and channels, to reach a number of diverse audiences?​

If the answer is ‘YES’,’YES,’YES’, stop ‘Tweeting’, get off your ‘Funwall’ and read on .​ .​ .​ .​ .​ 

The right candidate will be joining a small but rapidly growing digital agency;

A communications agency built to create digital content for brands that people find useful, interesting and want to share.​ An agency which will help brands listen to online conversations about them, participate in those conversations – and start them.​

Wahrscheinlich für viele andere Unternehmen etwas zu locker, aber vermutlich und hoffentlich für dieses Unternehmen passend. Der Still muss zum Unternehmen und zum neuen Mitarbeiter passen. Die Rollen- und Personenbeschreibung gefällt mir einfach. So in etwa könnte ich mir vorstellen, eine Stellenanzeige für einen neuen Mitarbeiter zu schreiben:

The role

The job will entail:

  • Developing social media strategy for both existing and new clients (to include pitching, winning new business etc)
  • Identifying the most relevant influencers, advocates and detractors (either individuals or sites/​forums/​blogs) in a wide range of communities
  • Planning, managing, delivering and evaluating online social media campaigns (and maintaining ongoing relationships) for their clients – including managing budgets/​timescales
  • Developing and managing the online presence of some clients on social networks (e.​g.​ YouTube/​Facebook/​Bebo/​Twitter)
  • Participating and stimulating online conversations on behalf of their clients
  • Training and supporting clients and colleagues in social media best practice and participation strategies
  • Monitoring key online conversations and events using a range of free and paid-for tools to deliver insight to account and client teams, and then to co-ordinate appropriate strategies and responses – including leading “real-time” responses
  • Claiming (and parking) client brand names on social networks by creating profiles to protect their brands
  • Identifying and participating in new networks or forums for clients

The person

An experienced Online Community Manager to help them tell their clients’ stories.​ Someone who understands the crucial role of relationships in the digital economy the same way they do.​ Someone who can identify where the communities their clients want to reach gather online, and how to communicate with them.​ Someone who can listen, as well as talk.​

Someone who enjoys helping others, but who will always put the interests of their clients first.​ The successful candidate will be a natural communicator and an active listener and already participate in social networks in both a personal and professional capacity.​

Ich habe hier nahezu den kompletten Text zitiert, da die Monster-Anzeigen nach Ablauf online wieder verschwinden. Aber ich finde den Text so gut, dass er erhalten bleiben sollte. Auch wenn die Trefferliste bei Google irgendwann keine Ergebnisse mehr findet.

Nachtrag

Über die Twittersuche habe ich diesen Twitteraccount gefunden:  @media_jobs